Je kent het vast wel. Een collega van je heeft een super goed idee. Ze vertelt het idee en staat op het punt van stuiteren. Ook jij kunt je het aanstekelijke enthousiasme haast niet bedwingen. Toch bekruipt je ook het gevoel van… wat lost dit op? Vaak is het lastig en ook taai om het gesprek met je collega aan te gaan, om even dat stapje terug te zetten. Want je wilt iemand met zo veel positieve energie niet remmen. Toch is het cruciaal om dit stapje terug te zetten.

“Maar dan bouwen we toch gewoon een app?”

Bij onze klanten zien we dit vaak gebeuren, door onder andere het bouwen van een app. Bijvoorbeeld bij een gemeente, waarbij je als inwoner vaak lang moet wachten voordat je geholpen wordt. De informatiebalie kreeg ontzettend veel klachten binnen en merkte dus dat de klanten niet tevreden waren over de service. Als oplossing hadden ze bedacht om een app te maken, waarmee ze de klanttevredenheid kunnen meten. Dit leverde wel iets meer inzichten op, maar lost het daadwerkelijke probleem niet op.

Dit is een typisch voorbeeld van een innovatieteam dat innovatieprojecten opstarten op basis van een nieuwe technologie of een kans. En dat ze hiermee gaan experimenteren. Dit levert veel learnings op, maar geen toegevoegde waarde voor de klant en de business.

“Idea genereation is simple, the real challenge is to find the problem”

De kunst bij innovatie is dus niet om goede ideeën te bedenken. Maar om de goede vragen te stellen en te achterhalen wat de kern van het probleem is dat je daadwerkelijk wilt oplossen. Vaak is het lastig en ook taai om het gesprek met je collega aan te gaan, om even dat stapje terug te zetten. Want je wilt iemand met zo veel positieve energie niet remmen. Toch is het cruciaal om dit stapje terug te zetten. Waarom is het vinden en formuleren van een probleem zo belangrijk?

1. Vergroot de toegevoegde waarde

Doordat je eerst nagaat welk probleem je wilt oplossen, weet je zeker dat je een toegevoegde waarde kan gaan leveren. Het is hierbij van belang dat je ook goed nagaat wie het probleem heeft en hoe groot dit probleem is. Tevens helpt je dit ook in je argumentatie in het innovatieproject om resources vrij te maken.

2. Vergroot de kans op slagen

Vaak zeggen mensen, dat één goed idee voldoende is. Wetende dat het gemiddelde succesratio bij innovatie ligt op 1-5%. Zeggen we ook wel dat als je met 1 idee aan de slag gaat, dat dit neerkomt op hetzelfde als je in het casino bij roulette al je muntjes op nummer 35 legt. De kans dat het ene idee écht gaat slagen, is klein. Door een helder probleem te definiëren kun je als team vele malen makkelijker meerdere manieren voor oplossingen bedenken dan als je op basis van het initiële idee het idee verder uitwerkt.

“Innovation is a numbers game and people are number one”

3. Bied een goede basis voor tal van oplossingen

Nog een sterk voordeel van problemen is dat ons brein beter gaat werken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat onze hersenen vele malen actiever zijn als we praten over een probleem dan als we praten over uitdagingen of oplossingen. Dit betekent als je eenmaal weet wat de kern van het probleem is. Dat ons brein dan vanzelf met vele ideeën voor mogelijke oplossingen.

4. Bespaar tijd & geld

Als je niet een duidelijk probleem hebt gedefinieerd, dan is de kans groot dat de oplossing iets groots moet zijn. Want innovatie hoort toch iets groots en sexy te zijn? Terwijl als je echt de kern van het probleem hebt achterhaald, de oplossing ook kan zitten in iets kleins én eenvoudig.

5. Focus op de zaken die er écht toe doen

Vaak maken wij onderling de grap bij onze trainingen of sessies over hoe lang het duurt voordat we het eerste innovatie idee vermoord hebben? Dit bedoelen we niet vervelend, maar het gebeurt altijd en dat is niet erg. Nog beter zelfs wij geloven erin dat het succes van innovatie omhoog gaat door minder innovaties uit te voeren. Dit simpelweg omdat wij doorvragen over welk probleem het daadwerkelijk oplost.

Interesse in hoe je tot een goede problem finding komt? Volg ons en lees in onze volgende nieuwsbrief welke technieken wij gebruiken om tot de kern van het probleem te komen. Of neem direct contact met ons op…