Port of Amsterdam: Innovatie Sprint2018-03-19T16:49:52+00:00

Project Description

Port of Amsterdam

Port of Amsterdam: Innovatie Sprint naar een nieuwe naam

Ontwikkelen van een gedragen naam voor een van de producten

Port of Amsterdam heeft een nieuwe online innovatie ontwikkeld voor het aanmeren van schepen. De uitdaging: een nieuwe naam voor de tool. Aan de hand van een innovatie sprint en Accept Mission zijn we er gezamenlijk in geslaagd een frisse, passende naam te vinden.

Situatie

Port of Amsterdam is met 250 werknemers een relatief grote organisatie. Port of Amsterdam ontwikkelt, exploiteert en beheert de Amsterdamse havenregio. Daarnaast stimuleert het duurzame economische ontwikkeling in metropoolregio Amsterdam. Met een goede balans tussen een gezond financieel rendement, een goede kwaliteit van de leefomgeving en een brede toegevoegde waarde voor de regio.

Project

Port of Amsterdam heeft in 2017 een handige innovatie bedacht en ontwikkeld voor het aanmeren van riviercruise en partyschepen: een reservering- en planningstool die naast eigen gebruik voor Port of Amsterdam kan worden ingezet door rederijen in binnen- en buitenland. Creatieve koppen is gevraagd om in zeer korte tijd, een goed overwogen, gefundeerde aanpak voor naamgeving van de tool op te zetten. Zodat de denkkracht van de eigen organisatie ingezet kon worden, en er tegelijkertijd draagvlak voor een nieuwe naam zou ontstaan

Eindresultaat

Creatieve Koppen heeft voor het vraagstuk een snelle conceptontwikkelsprint ontwikkeld. De sprint is uitgevoerd in 2 dagen. De eerste dag was gericht op problem finding en ideegeneratie. Aan de hand van een slim script zijn zo veel mogelijk ideeën gegenereerd met onze serious innovation game Accept Mission. Zo’n 15 medewerkers vanuit verschillende disciplines gingen undercover als secret agent en genereerden binnen een uur honderden ideeën. Deze ideeën zijn samen met de opdrachtgever teruggebracht naar 3 mogelijke namen. Het beeldwerk van de 3 mogelijke namen is in schets uitgewerkt door een designer. De tweede dag zijn de drie concepten gepresenteerd aan de directie. Gezamenlijk is er een frisse-, passende naam gekozen, namelijk: ‘Easydock’. Precies op tijd voor de interne presentatie en externe bekendmaking tijdens een zakelijke beurs. Meer informatie

Over Creatieve Koppen

Creatieve Koppen is een innovatiebureau dat gespecialiseerd is in het organiseren en realiseren van innovatie. Benieuwd naar onze denkwijze en wie wij nou écht zijn?

Meer over ons

Categorieën